Waarom bloggen voor ondernemers verstandig is

Ondernemen

Mijn eerste blog! En waar kan deze anders over gaan dan over waarom bloggen goed voor je bedrijf is? Een blog (laten) schrijven kan best een tijdrovend klusje zijn, maar het levert je zo veel op! Tijd dus om je te vertellen waarom regelmatig bloggen alleen maar voordelen voor jou en je bedrijf heeft!
Waarom bloggen voor ondernemers verstandig is

Online zichtbaarheid met jouw blog

Allereerst is er natuurlijk online zichtbaarheid. Dat doe je niet alleen via social media, maar ook via je website. Een blog is een perfecte manier om online zichtbaar te zijn en jouw verhaal en kennis te delen.

Hou in gedachten dat er op het internet ruimte is voor iedereen. Ieder mens is uniek en mag gezien worden. En datzelfde geldt voor jouw blogs. Zolang jij enthousiast wordt over de onderwerpen waar je over schrijft, zijn de lezers ook enthousiast. En dus heb jij een absolute toegevoegde waarde op het internet!

Krijg meer websitebezoekers

Door regelmatig een blog te publiceren, verwijs je vaker mensen naar je website. Helemaal als je jouw social media kanalen gebruikt om iedereen te laten weten dat er weer een nieuwe blog online staat. Ook via zoekmachines zoals Google kan je bezoekers ontvangen, doordat jouw blog in de zoekresultaten wordt weergegeven

Enthousiaste lezers klikken graag verder. Ze bekijken jouw andere blogs, lezen jouw verhaal op de ‘over mij’ pagina of bekijken jouw aanbod. Zorg er dus voor dat naast je blog, je website ook in orde is. Bedenk dat elke bloglezer een lead – en dus potentiële klant – is, die jij graag informeert over jouw kennis en jouw aanbod.

Hoger resultaat in zoekweergave Google

Google houdt van websites die met grote regelmaat uitgebreid en verbeterd worden. Elke blog die jij schrijft wordt door Google gezien als een toevoeging. Uiteraard is het belangrijk dat je inhoudelijk een goede tekst schrijft en dat de titel van je blog goed weergeeft waar jouw blog over gaat.

Een blog die in de zoekresultaten van Google wordt weergegeven, zal Google meten hoe lang de bezoekers de tijd nemen om deze blog te lezen. Zou deze blog bijvoorbeeld gaan over hoe ik ondernemer ben geworden, dan krijg jij niet de informatie die je van te voren dacht te krijgen en zal je de pagina snel weg klikken.

Is de blog een inhoudelijke tekst die écht gaat over wat de titel weergeeft, dan neemt een bezoeker de tijd om deze te lezen en klikt deze wellicht zelfs nog op andere blogs of pagina’s van jouw website. Hoe langer bezoekers op jouw blog – en dus jouw website – blijven, des te waardevoller Google jouw website vindt. En hoe waardevoller jouw website volgens Google is, hoe hoger jouw site in de zoekresultaten wordt weergegeven.

Door een blog te optimaliseren voor een zoekmachine – oftewel SEO – wordt deze nog hoger weergegeven in de zoekresultaten. Hierover binnenkort een andere blog.

Word de expert

Door jouw kennis te delen over een bepaald onderwerp waar jij veel van weet, schrijf je waardevolle blogs waar de lezer iets van leert. Hierdoor ziet de lezer jou als een expert, waardoor jij gezien wordt als de ‘go to’ persoon als het om dat onderwerp gaat. Indirect zet je jouw blog dus in als marketing tool voor jouw aanbod.

En denk hierbij niet te moeilijk; schrijf over onderwerpen waar jij enthousiast over bent. Geef tips die je ook aan je klanten geeft of schrijf over handige tips & tricks die jij dagelijks zelf toepast.

Stel jij wilt een tuin laten aanleggen. Je komt via Google uit bij twee hoveniers in de buurt. De ene hovenier heeft een website met een paar informatiepagina’s en een contactpagina. De andere hovenier heeft daarnaast ook blogs over hoe je een tuin ontwerpt, aanlegt en onderhoudt. Wie zie jij dan als de expert? Degene met de standaard informatie pagina’s, of degene met handige tips & tricks? Bij wie heb je een beter gevoel en ga je als eerst benaderen voor een kennismaking?

Affiliate samenwerkingen

Als affiliate raadt je bepaalde producten of diensten aan van een affiliate partner. Wanneer een klant via jouw affiliate link een aankoop heeft gedaan, krijg jij van de affiliate partner een beloning.

Zelf pas ik dit ook toe bij software die ik zelf veel gebruik en waar ik heel enthousiast over ben. De koper betaalt niets extra’s, maar als affiliate verdien ik iets extra’s.

Over deze producten kan je een (uitgebreide) blog schrijven. Hierin kun je de voordelen beschrijven en aangeven waarom jij dit aanraad. Ook zogenaamde ‘favorieten blogs’ zijn populair. In deze blogs geef jij je favorieten door, waar je affiliate linkjes aan koppelt. Door blogs te schrijven over de verschillende producten waar jij affiliate van bent, kan je een aardig zakcentje extra verdienen.

Wel is het belangrijk dat jij in die blogs vermeldt dat het een affiliate link betreft. Dat kan door dat letterlijk te vermelden bij de link, in de omschrijving van de link of onderaan je blog.

Bloggen als ondernemer

Het heeft dus verschillende voordelen om als ondernemer je blog in te zetten voor jouw bedrijf. Je enthousiasme en plezier is vooral belangrijk. En zet je een blog in, probeer dan regelmatig een nieuwe blog te plaatsen. Begin klein, het is echt niet nodig om direct dagelijks te bloggen. Begin met één of twee keer per maand en breidt dat eventueel uit naar een hogere frequentie.

Heb jij een WordPress website met Divi en vind je het lastig om blogs online te zetten? Download mijn gratis e-book en ontdek wat de 7 meest gemaakte fouten zijn bij het aanpassen van jouw Divi website. Uiteraard leg ik je uit hoe jij deze fouten kunt voorkomen, zodat je moeiteloos zelf aanpassingen kan doen aan jouw website.

Deze blog bevat mogelijk affiliate links. Ik heb enkel affiliate samenwerkingen met partijen waar ik 100% achter sta.